18 dec. 2010

Çay .

Cum sa te incalzesti in serile geroase de iarna ? Cu un Çay turcesc.
Pentru aceasta ai nevoie de un demlik/çaydanlık.
Ceaiul turcesc se prepara in felul urmator (conform cu retetata invatata de la un imam turc):
Se pun 7-8 linguri cu ceai neagru in vasul superior ( de preferat Çaykur turcesc, dar pentru ca la noi se gaseste foarte greu merge si cu Assam negru - are la Kaufland).
Se spala bine cu apa rece, dupa care se scurge respectiva apa.
Vasul de jos se umple cu apa . Se "asambleaza" demlikul si se pune pe foc.
Atunci cand apa din vasul inferior clocoteste , se toarna usor, cu miscari circulare, peste ceaiul din vasul superior. Dupa ce vasul superior s-a umplut, se completeaza vasul inferior cu apa, se acopera din nou si se pune iar pe foc. De aceasta data se lasa la foc potrivit (spre minim). Dupa aproximativ 30 de minute se poate stinge focul.
In functie de cat de tare il doriti, se pune in pahar o parte de ceai concentrat (concentrat format in vasul superior), dupa care se completeaza cu apa fierbinte din vasul inferior. Eu pun 1/3 concentrat si restul apa.
In imaginile de mai jos ceaiul este putin tulbure deoarece l-am amestecat (pe cel concentrat) cu sucul stors de la un fruct de grapefruit.
Acest tip de ceai este foarte bun din mai multe puncte de vedere. Contine antioxidanti (intradevar mai putini decat cel verde, dar destul incat sa fie util) ,  cofeina (pentru cei ce vor sa fie energici). Este puternic antibacterian. Este nemaipomenit pentru cavitatea bucala si pentru dantura (am inteles ca intareste si protejeaza dantura - spre deosebire de efectele cafelei).
Musafirilor se prezinta exact cum se observa din fotografii.
Eu evit sa mai consum zahar, dar pe musafiri nu-i poti obliga sa renunte la zahar.
Ehehei, daca ii mai pui si o narghilea alaturi ... este delicios. Din pacate, eu am renuntat la fumat (dupa cum am mai spus) si de aceea narghileaua se afla acolo doar ca sa ma dau mare cu ea. :)))
Si vara si iarna se serveste fierbinte.
Iarna este un bun incalzitor al organismului. Vara (culmea) te ajuta sa te racoresti.
In Turcia, acest ceai, este deja o traditie ce tine de ospitalitate, bunatate si imagine.




4 elucubratii mai dihai decat cea de mai sus:

Fetita Junglei13 said...

Dumneata citesti ganduri?:))
Vroiam sa scriu de ceaiul de tata si hopa,vaf aici un alt ceai,care merita incercat,ca-mi dau seama ca n-are plante d-alea si nici nu esti platit pentru reclama,ca-i mic,mic,mic scrisul,cu locul,unde se gaseste.

Brutacu Hector said...

:)))
Pai acele link-uri sunt catre site-ul producatorului din Turcia.
La ei, productia acestui ceai, este o mandrie nationala si o afacere de stat.
In plus, eu nu scriu articole platite.
Chiar si cand am scris pozitiv despre anume firme/site-uri, am facut-o deoarece chiar am fost multumit de serviciile sau de produsele achizitionate de acolo. Imi place SA DAU CEZARULUI CE-I AL CEZARULUI(gratuit sau chiar pe banii mei) si nu percep taxe pentru asta . Poate ca asa sunt eu, mai fraier de felul meu... :)

Daca doresti sa incerci acest tip de ceai , incearca sa gasesti Caykur (ceaiul turcesc din acele fotografii). In Romania se gaseste destul de greu. Singurele locuri pe unde l-am vazut a fost pe la cateva magazine din Constanta si in Selgros Bucuresti (in Ploiesti nu se gaseste).
Assam-ul nu are chiar acelasi gust precum cel turcesc.
Eu am mai luat(cerut) din cel existent la moscheea turceasca.
Daca ai prieteni turci ii poti ruga sa iti aduca.
O punga de 1/2 kg costa undeva la 12-15 RON.

mihaeladr said...

Daca o sa ne intalnim vreodata toti trei in PH (sau daca mai sunt si altii de pe acolo) musai sa ne faci si noua un ceai! :))

Brutacu Hector said...

:D